dijous 30 de maig de 2024
A les sales del Museu Nacional es podrà veure una versió ampliada de l'exposició de la Casa Masó.
Adolf Fargnoli (1890-1951). Del Noucentisme a l'avantguarda" ens trasllada a l'univers fascinant d'Adolf Fargnoli, un artista d'origen italià que va deixar una empremta significativa al cor del Noucentisme català. Descobert per l'arquitecte Rafael Masó, Fargnoli va emergir com un virtuós de la talla de fusta, destacant especialment per les seves magnífiques arquetes amb aplicacions metàl·liques i interiors folrats de seda, cada una amb un nom poètic que les caracteritzava.
Amb cinquanta exposicions tant a nivell nacional com internacional entre 1918 i 1933, Fargnoli es va convertir en un mite de la Girona noucentista, aclamat per crítics, artistes i intel·lectuals. No obstant això, el 1932 va marcar un punt d'inflexió en la seva trajectòria quan es va transformar en un dissenyador fascinat per l'estètica de Hollywood. Radicat a Barcelona, va desenvolupar les seves creacions D'Annali, una línia de bijuteria femenina que, malauradament, no va arribar mai a materialitzar-se. El 1933, una crisi emocional i la seva natura bohèmia el van conduir a una depressió profunda. Malgrat la seva producció literària personal, la guerra i la postguerra van significar una davallada creativa, amb només una breu recuperació cap al 1945. Fargnoli va morir silenciosament el 1951.
El MNAC ens presenta una versió ampliada de l'exposició que va poder veure a la Casa Masó l'hivern passat, amb una nova secció dedicada al grup d'artistes i artesans gironins que, com Fargnoli, van col·laborar amb Rafael Masó.
L'exposició està acompanyada amb un catàleg de la Dra. Pilar Vélez, comissària de l'exposició, coeditat per Úrsula Llibres, el MNAC i la Fundació Rafael Masó.
L'exposició es podrà visitar a la sala 68 d'art modern del MNAC del 14 de juny al 20 d'octubre de 2024. La inauguració serà el 13 de juny (19 h). A les 18 h, a la Sala de la Cúpula, conferència inaugural "Però, qui era l'Adolf Fargnoli de les arquetes?, a càrrec de Pilar Vélez.