dimarts 30 de setembre de 2025
Va formar part de l’exposició de Fargnoli a les Galeries Laietanes el 1922
La Fundació Rafael Masó acaba de rebre la donació d’una de les famoses creus d’Adolf Fargnoli, es tracta d’una Creu amb els evangelistes i està datada el 19 de desembre de 1922. Es coneixen vàries creus semblants a aquesta, coneguda com la “creu romànica”, i totes porten la mateixa inscripció frontal: “A qui té Déu tot li sobra, qui no el té és el més pobre”, o bé una de similar. Totes també porten quatre plaques de ceràmica negra de Can Marcó de Quart amb el tetramorf, els quatre símbols que representen els evangelistes.
Els altres exemplars d’aquest crucifix de Fargnoli amb la mateixa inscripció pertanyen a la col·lecció del Museu d’Història de Girona (datades el 1917 i el 1925, la segona era de Carles Rahola), a la Col·lecció Molins Monells de Molins de Rei (1919) i a la Col·lecció Consol Oltra de Barcelona (1950). Com és habitual en totes les obres de Fargnoli, la creu està signada al dors amb pirogravat, i porta la inscripció “Gerona 19-12-1922”. A més, al dors també s’hi ha trobat un adhesiu de les Galeries Laietanes de Barcelona, per la qual cosa tot fa pensar que Fargnoli la va exposar i vendre a l’exposició que va fer en aquesta galeria a finals de desembre de 1922.
La donació ha estat feta per Anna Pagans, exalcaldessa de Girona i expresidenta de la Fundació, que l’havia rebut en herència dels seus pares, i s’exposarà en un dels dormitoris de la Casa Masó. Aquesta és la segona creu de Fargnoli que hi haurà a les col·leccions de la Fundació, que ja comptava amb un altre crucifix de 1924.
A finals de 2023 i principis de 2024 la Fundació i el Museu Nacional d’Art de Catalunya van organitzar una gran mostra sobre Adolf Fargnoli, que primer es va presentar a la Casa Masó i a continuació de Barcelona, comissariada per Pilar Vélez. “Adolf Fargnoli (1890-1951). Del noucentisme a l’avantguarda” va ser la primera exposició antològica sobre l’obra d’Adolf Fargnoli. Nascut a la Bisbal d’Empordà el 1890, Fargnoli va ser un personatge fascinant que en vida va ésser considerat un dels artesans més representatius del Noucentisme i va aconseguir fama internacional amb les seves capsetes i creus de fusta, objectes únics que ara son peces de col·leccionista. Masó va ser el seu descobridor i va promoure la seva obra en articles i exposicions, a més de facilitar-li contactes, com el ceramista Marcó i les Galeries Laietanes de Barcelona, on va fer vàries exposicions. Durant la postguerra Fargnoli va caure en l’oblit i ara es revela com un artista que cal reconsiderar com un creador d’objectes delicats i poètics, i com un dissenyador gràfic d’avantguarda.