Català Español English
La Fundació Notícies

Girona recorda Narcís-Jordi Aragó amb un programa d'activitats que s'allargarà de l'octubre del 2026 al març del 2027

dilluns 19 d'octubre de 2026

L'Ajuntament de Girona, la Fundació Rafael Masó i diverses entitats de la ciutat impulsen un homenatge al periodista i escriptor, coincidint amb el desè aniversari de la seva mort

La ciutat de Girona acollirà un conjunt d'activitats entre l'octubre del 2026 i el març del 2027 pensades per retre homenatge a Narcís-Jordi Aragó i Masó (Girona, 1932-2016) coincidint amb el desè aniversari de la seva mort i el vintè de la donació que juntament amb la seva esposa Mercè Huerta van fer de la Casa Masó a la ciutat de Girona l'any 2006. La iniciativa aplega exposicions, conferències, taules rodones, presentacions de llibres, visites comentades i projeccions audiovisuals per recordar una de les figures més rellevants del periodisme català de la segona meitat del segle XX i reivindicar la vigència del seu llegat.

El programa és fruit de la col·laboració entre l'Ajuntament de Girona, el Col·legi de Periodistes de Catalunya - Demarcació de Girona, la Cambra de Comerç de Girona, la Fundació Fita, la Fundació Valvi, els Amics de la UNESCO de Girona i la Fundació Rafael Masó, juntament amb la família Aragó. Aquest matí, l'alcalde de Girona i president de la Fundació Rafael Masó, Lluc Salellas i Vilar; el tinent d'alcaldia i regidor de Cultura de l'Ajuntament de Girona, Quim Ayats i Bartrina; la vicepresidenta segona de la Diputació de Girona, Gemma Geis i Carreras, i el director de la Fundació Rafael Masó, Jordi Falgàs, han presentat la proposta.

"Narcís-Jordi Aragó és una de les figures més rellevants de la Girona del segle XX, tant per la seva trajectòria i el seu compromís amb la ciutat com per la generositat, l'acció cívica i el llegat intel·lectual que ens ha deixat. Els seus textos són avui referents imprescindibles per entendre Girona, la seva història i la seva identitat", ha destacat l'alcalde de Girona, Lluc Salellas i Vilar, qui ha afegit que "amb aquest homenatge, les institucions complim el deure de preservar la memòria individual i col·lectiva i mantenir vius els valors que ens defineixen com a ciutat".

Per la seva banda, el tinent d'alcaldia i regidor de Cultura, Quim Ayats i Bartrina, ha explicat que "Narcís-Jordi Aragó és una figura imprescindible per entendre la història cultural i periodística de Girona. Amb aquest homenatge, volem reivindicar la vigència del seu llegat i apropar-lo a les noves generacions. La implicació de tantes entitats de la ciutat demostra que preservar la memòria de figures com Aragó és també una manera de construir el futur cultural de Girona".

Narcís-Jordi Aragó va desenvolupar una intensa trajectòria periodística, tant a la ràdio com a la premsa escrita, i va publicar nombrosos llibres. La seva obra va abordar qüestions com la literatura, l'art, el patrimoni cultural, la ciutat i el país, i va contribuir de manera destacada al debat cultural i ciutadà. A més, cal destacar que Aragó també va ser el president d'honor de la Fundació Rafael Masó.

La programació començarà aquest octubre amb diverses propostes repartides per diferents espais de la ciutat. El 22 d'octubre, a les 19 h, s'inaugurarà a la Casa Masó l'exposició "Narcís-Jordi Aragó, tinta a les venes i Girona al cor", amb una visita comentada a càrrec de la comissària de la mostra, Rosa Maria Gil. L'endemà, 23 d'octubre, la Cambra de Comerç de Girona acollirà l'obertura de l'exposició interactiva vinculada a aquesta proposta, que permetrà aprofundir en la trajectòria i el llegat del periodista i escriptor. L'exposició es podrà visitar a la Casa Masó i a la Cambra de Comerç fins al 20 de març de 2027.

La programació continuarà el 27 d'octubre, a les 19 h, amb la inauguració a la Fundació Fita d'una exposició de dibuixos inèdits de Narcís-Jordi Aragó, que es podrà visitar fins al 8 de gener de 2027. L'endemà, 28 d'octubre, a les 18 h, la Casa de Cultura de la Diputació de Girona acollirà la conferència "Aquells anys de joventut", a càrrec de Jordi Dalmau Corominas i organitzada pels Amics de la UNESCO de Girona.

Al novembre, les activitats posaran el focus en la trajectòria periodística i cultural d'Aragó. El dia 3, a les 18.30 h, la Cambra de Comerç de Girona acollirà la presentació del llibre Narcís-Jordi Aragó, tinta a les venes i Girona al cor, amb la participació de dos dels autors, Rosa Maria Gil i Lluís Costa, en una conversa amb el periodista Gerard Bagué, director de comunicació de la Cambra. El 5 de novembre, a les 18 h, Rosa Maria Gil conduirà una nova visita comentada a l'exposició de la Casa Masó.

El 9 de novembre, a les 18 h, la Casa de Cultura de la Diputació de Girona projectarà l'audiovisual Els colors del temps. Les quatre estacions de Girona vistes pels escriptors (2003), amb guió i direcció de Narcís-Jordi Aragó. L'activitat està organitzada pels Amics de la UNESCO de Girona i Nit de Poetes.

Una reflexió sobre el periodisme arribarà el 18 de novembre, a les 19 h, amb la taula rodona "Narcís-Jordi Aragó, l'ofici de periodista", a la Fundació Valvi. Hi participaran el periodista Jaume Guillamet; l'historiador Joaquim Nadal, i la periodista Eva Vàzquez. L'activitat està organitzada conjuntament per la Fundació Valvi i el Col·legi de Periodistes de Catalunya - Demarcació de Girona. L'endemà, 19 de novembre, a les 19 h, la Fundació Fita acollirà la projecció de l'audiovisual Les fites de la història, amb guió de Narcís-Jordi Aragó sobre l'escultura Columna de la història, de Domènec Fita.

La programació de desembre inclourà una nova visita comentada a l'exposició de la Casa Masó, el dia 3 a les 18 h, amb Rosa Maria Gil. El 10 de desembre, a les 19 h, la Fundació Fita dedicarà una activitat al llibre de bibliòfil Pedra sobre pedra (1985), de Narcís-Jordi Aragó, amb dibuixos de Domènec Fita. Finalment, el 15 de desembre, a les 18 h, la Cambra de Comerç de Girona presentarà l'audiovisual Aragó, retrat a mitja llum.

A banda d'aquestes activitats, la programació es complementarà amb la publicació d'un tribut a Narcís-Jordi Aragó al número 359 de la Revista de Girona, corresponent als mesos de novembre i desembre, amb articles de Mariàngela Vilallonga, Jordi Dalmau i Xavier Cortadellas. Les dues exposicions constituiran el fil conductor de la commemoració durant els mesos de tardor i hivern, i permetran apropar al públic diferents facetes de la seva obra i del seu vincle amb Girona.

Amb aquesta iniciativa compartida, la ciutat vol mantenir viva la memòria de Narcís-Jordi Aragó i reivindicar la seva aportació al periodisme, la cultura i el pensament ciutadà, així com el seu compromís amb Girona i amb el patrimoni cultural del país.

Tornar
  • Girona recorda Narcís-Jordi Aragó amb un programa d'activitats que s'allargarà de l'octubre del 2026 al març del 2027
  • Girona recorda Narcís-Jordi Aragó amb un programa d'activitats que s'allargarà de l'octubre del 2026 al març del 2027
  • Girona recorda Narcís-Jordi Aragó amb un programa d'activitats que s'allargarà de l'octubre del 2026 al març del 2027